lördag 8 maj 2010

Dag 28 - Lycka!

Mitt mål för lördagen var att springa på 12 km på max 70 minuter på Spring Cross och klara gränsen för att få en guldmedalj. Piece of cake tänkte jag. Men jag hade inte riktigt räknat med att loppet hade så många backar! Vad trodde jag egentligen? Spring Cross är ju alternativet för de som vill springa just ett terränglopp med utmanande stigningar.. Om man vill ha ett snabbt asfaltlopp finns Kungsholmen runt, som också arrangerades i Stockholm i dag.

Jag blev alltså lite överraskad när första backen kom redan 500 m in i loppet. Brant var den dessutom... Inledningen sänkte mitt humör. Jag började tänka "Ska det vara så här hela loppet måste jag hushålla med krafterna". Jag körde ett ganska modest tempo de första två kilometrarna, men började öka på lite vid cirka 3 km. De första 6 kilometrarna klarade jag på 32 min. Då blev jag lugn. Då visste jag att jag skulle klara 12 km på 70 min.
Med lugnet kom också en helt annan löpglädje. På andra varvet tuffade jag på i ett lite högre tempo och sprang om en rad löpare.

Någon kilometer före målgång kände jag att jag hade krafter kvar och ökade ytterligare. På sista kilometern sprang jag nog om minst fem löpare. Och när jag kom mot målfållan visade tiden 1:02! Alltså hade jag sprungit andra varvet cirka 2 minuter snabbare än första. Mycket nöjd med min insats firade jag med kanelbulle, Powerade, och oerhörda lyckokänslor! För er som inte har sprungit ett lopp, ni måste prova!Det är en kick som får en att hisna.

Om ni vill se resultatlistan för mitt lopp, gå in här, jag är nr 78!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar