onsdag 12 maj 2010

Dag 24 - Peppkväll och snabbdistans

Jag hade spring i benen i dag. Längtade verkligen till dagens snabbdistans på 2 km + 7, 5 km + 2 km. Men jag missade lite i uppladdningen. Åt en fantastisk lunch på restaurangen 1900 på Regeringsgatan och pannbiffen lade sig verkligen som en sten i magen. Note to self: Inte äta pannbiff på maratondagen...

Det blev pass på löpband i dag, eftersom det är lättast för mig när jag måste hålla exakt koll på tid, distans och tempo. Jag är inte utrustad med en fin fotpod till min pulsklocka, och har därför svårt att veta hur snabbt jag springer när jag är ute i "det fria". Nå väl. Uppvärmningen gick ganska segt, försökte sparka igång benen genom att öka hastigheten på bandet i smyg. Efter 2, 5 km började snabbdistansen. Min grupp i Team Stockholm marathon ska imorgon springa 7,5 km i tempo runt 5:05 - 5:15 min/km så det härmade jag på löpbandet. Kröp sakta neråt från 5:12 min/km för att avsluta med sista kilometern i 4:40 min/ km. Jobbigt! Men häftigt att benen ändå orkar. Varje gång jag har avslutat ett intervall- eller snabbdistanspass förvånas jag över att jag kan så mycket mer än jag tror. Det är ett tillstånd där jag känner mig oövervinnlig för en liten liten stund. Eller åtminstone till nästa gång jag ska springa snabbt...
Avslutade sedan med 2 km i lugnt tempo.

Någon halvtimme senare var det dags för inspirationskväll för maratonlöpare (framför allt för de som gör sin debut i år) på Runners Store här i Stockholm. Det var Petra Månström, maratonbloggare på Svenska Dagbladet, och Kenth "Snabba Fötter" Svensson som låg bakom det smarta arrangemanget. Vi fick bland annat höra IngMarie Nilsson, vinnare av Stockholm marathon 1995, prata om sina marathonupplevelser och hur man bäst laddar före maran. Om jag inte var förväntansfull och peppad före den här kvällen så är jag sannerligen det nu! Jag såg också till att få med mig ett par nya skor hem, av modellen Nike Structure Triax (nej, jag är inte sponsrad). De är en halv storlek större, så nu behöver jag inte klämma in tårna i för små skor längre! Det känns som en smart taktik när man ska springa i fyra - fem timmar i sträck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar