söndag 16 maj 2010

Dag 20 - Test av banan

I dag, söndag, ska jag testspringa andra varvet av Stockholm marathon. Det handlar om 27 km ut på Djurgården, Strandvägen, Söder Mälarstrand, Norr Mälarstrand, förbi T-centralen, Torsgatan, Odengatan, Karlavägen och fram till Stadion. För mig kommer det kännas riktigt skönt efteråt, framför allt mentalt.

Det är viktigt för mig att veta ungefär hur banan löper, då kan jag visualisera loppet ordentligt i förväg. Den enda liknande erfarenheten jag har är när jag tävlade i hästhoppning som liten. Då "gick man banan" innan man satte sig till häst, för att se vilket avstånd det var mellan hinderna och för att lägga upp sin taktik. Skillnaden är att den här banan är ett antal kilometer längre, och nu är det jag som ska göra prestationen, inte hästen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar