tisdag 11 maj 2010

Dag 25 - Maratonlunch och långsamlöpning

Min närmsta omgivning börjar tröttna på allt prat om kilometertider, intervaller, skavsår och vätskebälten. Därför måste jag hitta nya vänner som orkar lyssna. I går lunchade jag med den fantastiska Terese Alvén som driver träningsbloggen Spark i baken. Hon kan inte delta i Stockholm marathon i år eftersom hon är höggravid, men delade snällt med sig av erfarenheter och minnen från sin mara förra året.

Jag kan verkligen rekommendera att knyta kontakter med andra löpare och byta råd och tips. Dessutom verkar löpare vara ett extra sällskapligt släkte, så det är verkligen lätt att hitta nya människor att snacka löpning med! Myten om att löpning är en sport för ensamvargar och inåtvända människor har totalt krossats sen jag började smyga mig in i den här världen.

Peppad av blogglunchen med Terese gav jag mig ut i morse och sprang en lugn återhämtningsjogg på 5 km. De här sista veckorna före maraton är jag väldigt noga med att följa mitt träningsschema, och inte bli övertränad eller skadad. Jag sprang i skönt tempo och pulsen höll sig runt 140, som är riktmärket för mina lugna pass enligt träningscoachen Sami Seppänen som gjorde mjölksyretest på mig tidigare i vår.

I morgon blir det ett lite mer fartigt tempopass. Ser fram emot det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar