tisdag 25 maj 2010

Dag 11 - Snabbt och svettigt

Dagens pass var kanske det mest krävande på länge. I andras öron verkar det säkert mer plågsamt att springa 30 km än intervaller, men det är det inte. Intervaller kräver så mycket av mitt psyke! Och framför allt kräver de att jag fokuserar ordentligt så att jag inte trillar av löpbandet...

Dagens upplägg var så här:
3 km uppvärmning i tempo på cirka 6 min/km
3 stegringslopp á 80 m (man börjar ganska lugnt och stegrar sedan farten)
10 intervaller i 4 min/km-tempo. 300 m styck.
(Det här tempot är snabbt för mig!)
och sedan nedvarning i cirka 2 km

Jag tror att jag tappade räkningen på intervallerna någon gång efter den 6:e, så det är möjligt att jag sprang 9 eller 11.
Min ena lårmuskel började värka lite, och då kom orostankarna. ("Jag får inte bli skadad nu!") Det var nog där jag tappade räkningen...
Men! Jag klarade dem och jag svettades något helt otroligt dessutom.
 Än en gång vill jag slå ett slag för intervaller, oavsett om man är nybörjare eller mer avancerad. Det är helt enkelt ett utmärkt tillfälle att bevisa för sig själv att man klarar så mycket mer än man tror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar