fredag 5 mars 2010

Dag 92 - Provocerande att inte äta kakor?

På alla arbetsplatser jag varit på har jag fått höra små kommentarer om mina matvanor. Jag äter väldigt sällan de kakor eller bullar som bjuds till fikat, utan käkar mina egna grejer, som yoghurt med müsli, knäckebrödsmackor, frukt eller någon annan mat som gör mig mätt länge och ger energi till träningen. (Fler exempel på bra mellanmål kan ni få på Miss Agdas träningsblogg, förresten.)

Jag försöker inte göra något statement med mina knasiga mellanmålsvanor. Jag försöker inte heller framstå som "bättre" än de som njuter av en bulle eller godis. Jag försöker inte gå ner i vikt. Jag vill helt enkelt orka med min träning.

Ändå får jag just den typen av små anmärkningar "Bantar du?", "Vad du är tråååååkig, du kan väl äta lite kakor bara i dag?", "Du är så himla duktig" (Ja, det är snällt sagt, men jag har inte som mål att vara duktig).

Det som jag har fått mest frågor kring är min vana att äta kesella till mellanmål. Kesella brukar jag käka med lite torkad frukt, banan eller nötter. Det är inte sååå gott att jag bara äter det rakt upp och ner, även om det också har hänt..

Men! Kesella är billigt. Det innehåller mycket protein, vilket jag behöver för att bli mätt. Det finns i nästan alla mataffärer. Jag får aldrig någon lust att äta hur mycket kesella som helst, vilket är lätt hänt med till exempel nötter. Och kesella är en "ren" produkt, utan tillsatser, konstiga e-ämnen och smaksättare.



Mer kesella till folket säger jag!

Min egentliga fråga till er är: varför är det så provocerande att inte äta kakor på jobbet? Förstör jag stämningen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar