torsdag 19 augusti 2010

Måttlig träning håller dig frisk

Jag har fått en kommentar till mitt inlägg om att jag känt mig friskare sedan jag börjat med löpträning. En läsare skriver: »Har läst någonstans att immunförsvaret sänks ju mer man tränar. Kan det stämma tro?«.

Enligt Smittskyddsinstitutet är svaret både ja och nej på den frågan. Forskarna är eniga om att måttlig motion stärker immunförsvaret.

Men hård träning, alltså där man tränar på 70-80 procent av sin maxkapacitet i flera timmar, ger en svacka i immunförsvaret i cirka ett halvt till ett dygn. Smittskyddsinstitutet rekommenderar därför att man ska nöja sig med träning varannan dag.

Frågan är hur många som vet om de tränar på 70-80 procent av max? Den kunskapen har man bara om man känner till sin maxpuls och följer pulsen under sitt träningspass.
Smittskyddsinstitutet lägger också till att om man tränar på 50 procent av sin maximala kapacitet behöver man inte alltid vänta två dagar innan man kan träna igen.

Läs hela Smittskyddsinstitutets artikel om immunförsvar och träning här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar