onsdag 25 augusti 2010

Jag - den nya Usain Bolt

I går kväll tränade jag intervaller igen. Det var säkert tre månader sedan sist. Före maraton körde jag intervaller en gång i veckan, alltid på löpband. Det var superjobbigt och supereffektivt.

Men löpbandsträning är i allmänhet ganska trist. Därför spetsade jag till intervallerna lite igår genom att köra dem på en riktig löparbana. Jag sprang till Sundbybergs IP (uppvärmning på cirka 17 min), sedan sex intervaller á 400 meter. Jag hade som mål att varje intervall skulle gå på 1 min 45 sek. Mellan intervallerna gick jag i 1 minut. Enligt skolboken ska man säkert springa fler intervaller än så för att få bästa effekt, men jag väljer att gå ut långsamt. Jag har inte löptränat på hela sommaren och är fortfarande i mycket sämre form än i juni.

Om jag går ut för hårt nu, kommer det säkerligen bara leda till att jag blir skadad igen.
Men jag kan verkligen rekommendera att leta upp närmsta idrottsplats och springa på en löparbana. Jag kände mig som Usain Bolt!
Visserligen är jag inte lika snabb eller snygg, men känslan av det snabba underlaget, att få dra på längs raksträckorna och "ligga" lite i kurvorna är väldigt häftig.

Total träningstid: 50 min
Intervaller: 6 stycken á 400 meter
Genomsnittspuls: 157

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar