måndag 23 augusti 2010

Ingen löpning= gnällspik

Jag har inte kunnat springa på en hel vecka och det har varit fantastiskt negativt för mitt humör. Jag upplever att jag har blivit mycket gnälligare, surare och svårare att tampas med. Jag har mindre energi och svårt att koncentrera mig.

Och forskningen ger mig bevis på varför. Enligt den här artikeln på Expressen.se ger träning en rejäl humörhöjande effekt. I hela tolv timmar efter att man sprungit (eller motionerat på annat sätt) känner man sig gladare.

Nyheten är extra bra för dem som tränar på morgonen. Då har man ju lyckohormoner som flyter runt i kroppen hela dagen!

Kanske borde jag tänka om, i dag har jag planerat ett lugnt löppass på kvällen...
Men vem har sagt att det är fel att vara glad när man sover?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar