fredag 30 april 2010

Dag 36 - Så blev jag snabbare

Trodde du att man måste träna som en galning för att öka sin hastighet i löpspåret? Att man måste köra tuffa intervallpass varje dag för att bli bättre? Fel fel fel... Eller tja, det är i alla fall fel för mig.

Jag vilade måndag, tisdag, onsdag denna vecka. I går körde jag ett lite snabbare distanspass där målet var att jag skulle göra 8 km på 45-47 minuter. Med snabbare menar jag högre takt än det cirka 6 min/km-tempo som jag brukar hålla på det lugna långpassen.

De snabbare passen brukar ofta vara ganska tuffa, särskilt de första kilometrarna då benen inte riktigt har vaknat. Men inte igår! Benen bara ville tuffa på fort, mycket fort för mig.

Passet slutade med att jag fick höra den här meningen i min Ipod, läst av Joan Benoit Samuelsson, legendarisk maratonlöpare som vann det första olympiska maratonloppet för kvinnor 1984: "Congratulations, you´ve set a new personal record for the mile". Härligt! Vila är grejen för mig.

Medelhastigheten på passet var 5:18 min/km. Snabbaste någonsin! Totalhastighet cirka 42 min.

Vågar du vila för att bli bättre? Eller tycker du att vila försämrar formen?

1 kommentar:

  1. Härligt...du har fattat poängen och vågar praktisera den. Nu råder det ingen tvekan om att du kommer att nå mållinjen med stil.
    /Johan

    SvaraRadera