lördag 17 april 2010

Dag 49 - Fler tips från "mjölkcoachen"

Just nu finns det ingen hejd på hur mycket jag kan läsa eller prata om löpning. Jag vill lära mig mer om hur man förbereder sig inför ett maraton, och helst vill jag ha tips som är anpassade till just mina förutsättningar.
Därför blev jag extra glad när jag fick ett mejl av Sami Seppänen på Fysiotest som gjorde mjölksyretest på mig för några dagar sedan:

"Hej Maria!
Tack själv för din fina inställning! Du är vältränad och klarar av loppet fint.
Pratade med fysiologen Matti Jääskeläinen i Finland som har medverkat i 200.000 tester av denna sort senaste 40 åren och han betonade vikten av att variera med träningen med långa 1,5-2h lugna pass på 6min/km(puls på 145-150) och syreupptagningspass med 4.30-4.45 per km(puls över 175). 

Dessa syreupptagningspass kan vara intervaller där du springer 20sek med höga pulsen och därefter du vilar så länge att pulsen kommit ner till 145; upprepa 10 ggr. Kom ihåg att avsluta dina pass med tillräckligt lång (15-20min) nedjogging med puls ca 135. Då får du mindre ansamling av mjölksyra etc. som sitter kvar i muskulaturen tills nästa pass.  
Hade varit roligt att göra ett test till på dig lite senare och jämföra värden eftersom det var lite för höga (ansträngda) värden på dig med låga pulsnivåer...
Önskar dig lycka till med din träning!
Sami"

Så härligt att få konkreta tips!
Har du någon som coachar dig i din träning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar