söndag 11 april 2010

Dag 55 - Hur står man ut med smärtan?

I fredags körde jag ett långpass på 22 km runt Kungsholmen och Lilla Essingen. Då fick jag äta upp att jag hade talat så varmt om regn under löppassen. Det öste ner under andra timmen, och det blev plågsammare och plågsammare att springa. Men jag övervann kylan i låren och tog mig ända fram!

Men regnet var egentligen inte det största problemet. Det som smärtade mig mer var mina skor. Som helt enkelt är för små. Vet inte hur det kunde bli så här? Jag provade ut dem enligt alla konstens regler på Löplabbet, men det är bara att erkänna: de funkar inte. Jag tror inte att det är meningen att tårna ska vara mörbultade och blåa varje gång man sprungit mer än 10 km. Tyvärr tror jag att jag har mig själv att skylla. Det är mycket möjligt att jag har fallit i   "Nej, de där skorna är alldeles lagom. Vi behöver inte gå upp en storlek"-fällan. Jag är helt enkelt fåfäng. Till och med när jag springer vägrar jag att ha båtar på fötterna.

Men nu måste jag köpa nya skor. Det är bara att slänga fåfängan i papperskorgen. Men även om jag har rätt storlek på löparskorna under Stockholm marathon, så tror jag att smärta i fötterna kommer att uppstå, eller hur? Och om det inte gör ont i fötterna, så kommer det väl att göra ont någon annanstans?

Frågan är: hur står man ut? Vad ska man tänka på för att klara av smärtan?

2 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar EMLA bedövningssalva! ;)

    SvaraRadera
  2. Ajdå, jag tror inte det handlar om för små skor. Felsök genom att försäkra dig om att du kör ultratunna sockar, kortklippta tånaglar och mjukgörande fotkräm (mycket). Tårna kan dessutom behöva tejpas med idrottstejp, ett måste att testa. Har själv goda erfarenheter av ovan. Oavsett kommer fötterna vara den stora utmaningen, Stockholms asfalt kommer vara het under tävlingsdagen vilket dessutom gör att trampdynorna kan riskera att "brännskadas". Så ett råd är att utvärdera ovan innan du fattar det livsfarliga beslutet att testa nya skor.
    Mvh
    /Johan

    SvaraRadera