tisdag 13 april 2010

Dag 53 - Så gick testet till

Igår tog jag alltså ett laktattest (mjölksyretest) för att se hur min form är och om jag ska ändra något i mitt träningsupplägg. Testet mäter mjölksyran i blodet vid olika pulsnivåer. Det ger en bild av hur kroppen reagerar vid fysisk belastning, och ungefär hur snabbt man kan springa utan att samla på sig mjölksyra.

Sami Seppänen från företaget Fysiotest utförde testet på mig. Så här gick det till i korthet:

1. Vi tog först ett blodprov där vi testade mjölksyrehalten i viloläge. Mitt finger "prickades,  och en liten droppe blod klämdes ut på en sticka. Blodet analyserades och jag hade en normal mjölksyrehalt. Om man är stressad kan mjöksyrehalten vara hög även i viloläge.
 


2. Jag värmde upp och tog ett nytt test för varje kilometer. Först efter två kilometers promenad. Sedan prickades jag i fingret efter varje kilometer i följande tempo:
7.37 min/km
6.04 min/km
5.07 min/km
4.19 min/km

3. Den sista fasen skulle jag köra »allt jag hade«. Jag försökte, men eftersom jag alltid är lite rädd för att trilla av löpbandet, tror jag att jag hade kunnat springa snabbare. Men det kanske bara är bortförklaringar...

Trött och fokuserad på sista kilometern.

4. Efter testet blev det nedvarvning. Sedan gjorde Sami Seppänen analysen av mina mjölksyrenivåer.


De första lugna promenadkilometrarna var mjölksyran i blodet låg, precis som den ska vara. Sedan hände något konstigt. Plötsligt (vid fart på 6 min/km) stack den upp till ett högt värde, cirka 4,5 mm/mol. Sedan sjönk mjölksyran igen när jag kom upp till den snabbare hastigheten (5 min/km).
För att sedan naturligt stiga i höjden när jag sprang så snabbt jag kunde (cirka 4.15 min/km).

Sami Seppänens analys var att jag har slaggprodukter i blodet som kroppen försökte rensa ut vid 6 min/km-intervallen. När den sedan hade gjort det sjönk mjölksyran igen.

Träningsrekommendationer: Jag ska springa fler lugna pass i grundkonditionszon, alltså runt 6 min/km. Då kommer jag att öka min uthållighet.

Sami Seppänen ska göra en grundligare analys av mina värden, så ni kommer att få läsa mer om detta senare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar