tisdag 1 juni 2010

Dag 4 - Kolhydrattömning och Vårruset

I morse började jag med den kolhydrattömning som maratonexperten Anders Szalkai rekommenderar i sitt träningsprogram. Det innebär att man först tömmer musklernas kolhydratförråd för att de sedan ska kunna lagra in extra mycket kolhydrater när man börjar äta mer dagarna före maraton.

Till frukost åt jag yoghurt och lite bär, samt en knäckebrödsmacka med leverpastej. Som mellanmål på förmiddagen käkade jag lite ost, och till lunch blev det gulaschsoppa (jag valde bort bröd och potatis).

Nu börjar jag dock känna mig lite snurrig... Jag har svårt att tänka klart och är också lite irriterad. Tyvärr, Szalkai, jag tror inte att kolhydrattömning är något för mig. Därför kommer jag att käka kolhydrater från och med nu. Särskilt eftersom jag ska springa Vårruset i kväll tillsammans med två av mina favoritbloggare, Petra Månström och Miranda Kvist. Då vill jag inte känna mig svimfärdig innan jag ens har kommit iväg.

Att tömma sig på kolhydrater fungerar säkert för de som är mer erfarna. Men jag tränar på en ganska måttlig nivå och mitt mål är framför allt att må bra och att känna mig pigg. Jag vill dessutom kunna jobba som vanligt,  tänka klart och vara på gott humör!

I kväll ska jag som sagt springa Vårruset. Jag ser det inte som en tävling denna gång, utan som ett extra träningstillfälle där jag kommer att satsa på ett tempo strax under min maratonfart. Jag tänker haka på Petra som satsar på 5:30 min/km-tempo. Så här kommer förresten Petra (och vi andra) att vara klädda i spåret!




Håll tummarna för att vi får fint väder ikväll! Nu ska jag gå och käka en smörgås... 

2 kommentarer:

  1. Hoppas det gick bra ikväll och var rädd om dig så du kan springa på lördag, jag tänker på dig.
    Kram m-a

    SvaraRadera
  2. Tack! Härligt att ha någon som skickar peppande tankar :)

    SvaraRadera