tisdag 22 juni 2010

»Det här är ingen retorikkurs!«

I går fick jag ett smakprov på den relativt nya träningsformen Nordic Military Training, där man tränar utomhus och använder den egna kroppen som belastning. Många av rörelserna är inspirerade av den träning som används inom Försvarsmakten och Polisen. Alla ledare har en bakgrund inom det militära, polisen eller brandkåren.

Jag har varit nyfiken på NMT länge, eftersom jag gillar funktionell träning och inte tycker att det ska behövas ett gym för att man ska kunna bli snabb och stark.

Gårdagens pass hade följande upplägg:
- 3 km jogg som uppvärmning
- plankan, armhävningar och sit-ups
- styrketräning på Nackareservatets utegym (lite fusk, egentligen handlar ju NMT om att bära på stockar eller sin träningskompis)
- intervaller



Bilden lånad från Sara och bloggen Traningsgladje.se

Eftersom jag har löpvila småjoggade jag bara lite längs en grusväg när de andra var ute i skogen. Jag provade också på lite löpskolning, bland annat skipping och tåkick, och det kändes jättebra! Ingen smärta alls i mitt löparknä.

Efter uppvärmningen var det dags för gamla klassiska övningar som plankan, armhävningar och sit-ups. Vår ledare, som var f d reservofficer med ett förflutet vid Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur, körde den hårda machostilen när han skulle peppa oss.

»Ni ska ligga på ett rakt led! Det här ser ju ut som en banan!«
»Det här är ingen retorikkurs! Sluta snacka och kör!«

Jag tror att den tuffa stilen kan fungera för många, men den biter tyvärr inte så bra på mig. Jag föredrar uppmuntrande, optimistisk coachning där man får höra att man kan mer och att man ser stark ut.

Utegymmet vid Nackareservatet var en höjdare. Det består av flera fina, funktionella maskiner i trä där man kan göra bland annat bänkpress, knäböj, dips, situps med mera.

Jag fick tyvärr inte springa ordentligt igår, men jag fick verkligen mersmak för tuff styrketräning i det fria. Det blir fler besök i Utegymmet i sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar