fredag 11 juni 2010

Därför dyrkar jag ordet disciplin

Många som inte tränar brukar säga att det beror på att de "inte har lust". De känner ingen ork eller motivation att gå till gymmet eller springa en runda. Ibland avundas de personer som tycker att det är "kul att träna". Jag har exempelvis många gånger fått höra: "ja, men det är ju så mycket enklare för dig, du njuter ju av att springa". Jag vill nu avfärda en myt. Personer som motionerar mycket tycker inte alltid att det är kul.

Eller jag kanske inte ska generalisera. Jag tycker inte alltid att det är roligt att träna. Det finns säkerligen personer som hoppar i träningskläderna varje dag och ger sig ut i skogen med snabba lätta fötter och ett leende på läpparna. Jag är däremot inte en av dem.

Jag tycker definitivt inte att det har varit roligt att springa varje gång under de här sex månaderna som jag har förberett mig för marathon. Lust är inte alltid lösningen. Disciplin är ordet.

Då kan man ju fråga sig varför jag har plågat mig själv under sex månader om jag inte har känt lust?
Det finns två svar och de har båda med glädje att göra.
1. När jag tar min disciplin till hjälp och ger mig ut att springa trots motstånd, känner jag mig oerhört stolt och glad efteråt.
2. För att nå mitt mål (Stockholm marathon under 4 h 15 min) var jag tvungen att ibland göra saker som jag inte hade lust med. Men när jag väl nådde målet kände jag en sådan eufori!  Alla minnen av trista träningspass är nu som bortblåsta. När jag tänker på min maratonsatsning finns bara orden glädje, energi, styrka, lycksalighet, fokus och tacksamhet.

I samhället just nu talas det mycket om vikten av lycka, lust och passion. Både i samband med arbete och träning. Om man inte känner passion eller lust inför en uppgift så är något fel.
Men efter det här halvåret är jag av en annan åsikt.
Man behöver inte alltid känna lust. Den kan man få på vägen.
Men om man tränar upp sin disciplin och kombinerar den med passion, kan man få helt fantastiska resultat.

Vad tror ni är viktigast för att nå resultat i jobbet eller på träningen? Lust eller disciplin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar