onsdag 23 juni 2010

Min måste-läsning i sommar

Det har snart gått tre veckor sedan Stockholm marathon, men mina tankar kretsar fortfarande ofta kring löpning. Detta trots att jag inte har fått springa på en vecka. Det känns som en evighet! För att kompensera läser jag Runners World, hobbycoachar andra som springer och försöker få in löpning i minst två konversationer om dagen.

I sommar tror jag dock att jag måste ge min omgivning en paus. De ska få slippa lyssna på mina historier om hur det kändes i låren de sista kilometrarna, hur det var att träna i 20 minusgrader i januari och vilka intervallpass som var tuffast i maj.

Men jag måste få utlopp för mitt löpintresse på annat sätt. Den perfekta lösningen är att läsa »Vad jag pratar om när jag pratar om löpning« av den japanske författaren Haruki Murakami. Boken har funnits ett tag på engelska, men har nu kommit i svensk översättning och recenseras i Dagens Nyheter i dag av Gabriella Håkansson. Haruki Murakami är både kultförfattare och hängiven löpare med en maxpuls på cirka 100 slag i minuten och 20 maratonlopp på sin meritlista.

Jag är frälst av boken och av honom innan jag ens har läst en rad. Så här skriver Gabriella Håkansson i DN:
»Antingen får man skylla på Luther eller så talar Murakami om något som helt fallit i glömska i väst: Glädjen i att arbeta. Lyckan i att nå sina mål.«

Hon skriver också:
»Haruki Murakamis bok om löpning rekommenderar jag verkligen till alla. Författare, joggare eller människor som aldrig lyft ett sportsligt handtag i hela sitt liv. Det må vara livsvisdom eller inte, men det är en jävligt intressant bok.«


Gå och köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar