måndag 14 juni 2010

Ajajaj! Löparknä?

Jag borde haft en löparcoach. För en sådan hade förmodligen sagt till mig att inte springa de två första veckorna efter maraton. Nu är jag min egen coach, och tycker att det går bra att springa så fort träningsvärken har gått ur kroppen.

Jag var ute på en tur i fredags och det var då smärtan slog till. Tanken var att vi skulle springa en mil, men redan efter 2,5 -3 km fick jag rejält ont på utsidan av höger knä. Jag gick en liten bit, försökte sedan springa igen, men det blev bara värre. Försökt sedan gå 100 m, springa 100, men inget hjälpte. Efter någon kilometer kunde jag springa cirka 10-20 steg i taget innan smärtan tog över helt. Jag fick helt enkelt linka hem...

 Jag känner mig väldigt ledsen över detta, har sett fram emot att börja löpa igen och sätta upp ett träningsprogram för sommaren, med sikte på Stockholm halvmarathon. Efter att ha gjort lite efterforskningar på nätet, misstänker jag att jag i stället har fått löparknä och måste nu vila från löpningen i cirka 3-4 veckor.

Även om jag är ledsen, så är jag också lättad. Vilken tur att skadan kom nu! Jag hade varit helt förtvivlad om den hade dykt upp dagarna före eller på själva marathondagen. Detta är nog bara kroppens sätt att säga till mig att jag behöver variera min träning lite.
Så i dag ska jag köra ett spinningpass...

Ni som är vana löpare, vad tror ni om min diagnos? Är det löparknä?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar