onsdag 2 juni 2010

Dag 3 - Det gick åt skogen

Min strategi på Vårruset igår kväll var att ta det relativt lugnt och hänga på Svd:s maratonbloggare Petra Månström som skulle köra i 5:30 min/km-tempo. Jag vill inte ta ut mig för mycket några dagar före det stora loppet. Jag vill inte att min ben ska vara fyllda med mjölksyra och vill känna att jag är full av energi på lördag.

Men så gick det ändå åt skogen... Fel nummer 1 var att vi ställde oss i startfållan längst fram med namnet "Tävla". Fel nr 2 var att jag redan efter 50 meter började tränga mig framåt bland löparna eftersom jag inte stod ut med att ligga bakom en långsam lunklöpare och fel nr 3 inträffade när jag såg loppet som ett intervallpass och började spurta om folk i omgångar.
Så vad blev det av tänkta 5:30 min/km? Ingenting.. Jag kom in på cirka 23:30, vilket är ett tempo på under 5 min/km.. Jag vet, jag kan bara inte låta bli att tävla! Miranda Kvist, en av de andra bloggtjejerna som också sprang, tröstade mig med att det är flera dagar kvar till maraton och att kroppen hinner att återhämta sig. Det känns betryggande.
Och jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite mysnöjd. När jag sprang Vårruset för några år sedan fick jag en tid på cirka 26 min. Då brände jag ändå på allt jag kunde! I går tog jag det relativt lugnt och lyckades ändå nå dryga 23 min.
Det är häftigt att min träning dessa sex månader har gett så påtagliga resultat.
Tack Petra, Miranda, Sara, Hanna och Ellinor för en trevlig Vårruset-kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar