onsdag 1 september 2010

Ett stort glädjebesked!

I går eftermiddag var jag nervös och förväntansfull. På kvällen skulle jag springa mitt första långpass sedan Stockholm marathon den 5 juni. Efter sommarens trubbel med mitt skadade knä har jag som mest sprungit 8 kilometer. I går skulle jag öka till 15 kilometer. Hur skulle det gå?

Jag valde en runda runt Brunnsviken (du kan se den här om du är medlem på jogg.se).
Har aldrig sprungit hela varvet runt förut, så det kändes lite nyskapande.

Betade av 1,2, 8, 10 kilometer och kände fortfarande ingenting i mitt högerknä. Vi sprang lite vilse i en äppelodling, men passade på att äta ett äpple på under tiden, så omvägen var helt klart värt det.
Avslutade rundan på 15 kilometer och fortfarande ingen smärta! Hade visserligen träningsvärk i vänster lår efter triathlon i söndags, men jag har nu lärt mig skillnaden mellan smärta och smärta. Träningsvärk går att springa med, löparknä kräver vila.

Är så oerhört lycklig över att jag kan springa långpass igen. Särskilt eftersom Stockholm halvmarathon väntar den 11 september och jag gärna vill kunna delta i det loppet. Där har jag ett ganska "mjukt" mål, att springa under 2 timmar. Jag har ju inte kunnat intervallträna under sommaren och varken kondition eller uthållighet är på samma nivå som i juni.

Tisdagens runda blev alltså: 15 km på 1 h och 32 min.

Ska du också springa halvmarathon nästa vecka?

3 kommentarer:

  1. Grattis! Hoppas att du håller dig skadefri framöver.

    Enligt vad jag har hört är Brunnsviken runt en av de finaste rundorna i Stockholm. Jag ska försöka ta mig dit och springa där under hösten.

    Jag kommer precis som du att springa Stockholm Halvmarathon med lägre målsättning än jag hade för några månader sedan. Även om jag inte springer på topp så är det en fin runda det också.

    SvaraRadera
  2. Ska tävla för första gången på halvmara nu i Stockholm. Är verkligen inte fullt tränad. Det har varit ett dåligt träningsår med skada och sjukdom.

    Nu senaste veckorna har jag kunnat göra 2 pass i veckan. Intervall och 10 km . . . Hoppas kunna göra 1.40 men vet inte om det är möjligt.

    Innan året startade hade jag som mål att göra
    1.30 men det får vänta till nästa år.

    Är Stockholms halvmara en bra bana?

    SvaraRadera
  3. Morgan: Brunnsviken är verkligen otroligt vacker, rekommenderas varmt!
    Mikael: Jag har inte sprungit halvmaran förut, så vet inte om det är en "snabb" bana. Men många löparkompisar säger att det är ett av de roligaste loppen i Stockholm.

    SvaraRadera