torsdag 2 september 2010

Fler som äter ägg på toaletten?

De dagar jag tränar efter jobbet måste jag få i mig mellanmål, annars kan jag inte hålla hela passet ut.
Mitt bästa mellanmål består av protein och kolhydrater, till exempel kesella och banan, macka med skinka eller yoghurt och müsli. Men det är vissa mellanmålsval som triggar igång omgivningen lite extra. Det gäller framför allt kesella och ägg. Få (normala) personer tycker att det är ett gott mellanmål.
Därför måste jag ofta försvara mig när jag ska käka min lilla eftermiddagsfika.
 Replikskiftet kan gå så här:
»Äter du bara ägg till mellanmål? Bara så där?«
»Ja, jag blir mätt på det och orkar träna.«
»Men det kan ju inte vara så gott, varför tar du inte en macka?«
»Nja, jag känner inte att jag blir lika mätt på det. Och så är det svårt att hitta bröd som är riktigt bra.«

...
Den här dialogen kan pågå väldigt länge. Därför kom jag igår på en bättre metod. Jag äter mitt ägg i lönndom! Jag gick in på toaletten, skalade, åt, klart.
Fast det kändes... inte helt rätt. Inte så livsmedelshygieniskt helt enkelt.
I två dagar har jag därför provat något annat. Företaget Svarta Lådan (nej, jag är inte sponsrad) säljer små mellanmålslådor med nyttigt innehåll. Det finns varianter med olika proteininnehåll som räkor, ägg, kesella och keso.
Igår testade jag kesella med bär, och det var supergott!
Äntligen kan jag komma ut ur garderoben. Eller, förlåt, toaletten.

Smyger du också med dina "goda" kostvanor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar