onsdag 22 september 2010

Löpningen är mitt eget rum

»En kvinna måste ha pengar och ett eget rum för att skriva böcker«, skrev Virginia Woolf i sin bok »Ett eget rum«.
Jag tror att alla människor måste ha sina »egna rum« för att kunna vara kreativa och lyckliga. Och det gäller både kvinnor och män.
Det egna rummet kan vara en fysisk plats, en hobby eller ett tidsfördriv som gör en både fokuserad och avslappnad.
När jag var ute och sprang igår kände jag starkt att löpningen har blivit mitt egna rum, en del av mitt liv där jag får vara helt ifred med mina tankar och inte störs av bloggar, tv, mobiltelefon eller spotify.
Jag behöver inte ens tänka. Löpningen är meditation i rörelse.

Jag har hört skräckhistorier om småbarnsföräldrar som bara får vara ensamma när de sitter på toaletten (om ens då). Jag hoppas att löpningen får vara mitt egna rum länge till. Och jag önskar att fler kunde upptäcka den ro och frid man kan känna av att bara få ge sig ut och springa.

Igår blev det backpass.
2,5 kilometers uppvärmning. Sedan hittade jag en kort backe som tog cirka 25 sekunder uppför. Den backen övervann jag cirka 15 gånger, sedan gav jag mig hemåt i lugnt tempo.
Hemma på köksgolvet blev det armhävningar, sneda och raka sit-ups, rygglyft och tåhävsövningar.
Allt som allt, en väldigt skön träningskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar