torsdag 16 september 2010

Har jag fått hybris?

Mitt sista stora springmål för 2010 är att klara milen på Hässelbyloppet under 50 minuter.
Just nu känns det som att det kommer att bli en relativt enkel match.

Jag sprang de första 10 kilometerna på 50:27 på Stockholm halvmarathon och det var efter både håll, sänkning av tempo och knytning av trilskande skosnören.
Jag gjorde också  5 km på 23:11 i mitten av augusti.

Men milen är milen och vad som helst kan hända. Skosnörena kan gå upp  (nej, det får faktiskt inte hända igen), jag kan få håll, kramp, skoskav, magont, hjärtsnörp.
Men jag tror inte att något av det ovanstående kommer att hända.

Jag ser i stället mig själv flyga fram i tio kilometer (eller kanske lida i tio kilometer), och korsa mållinjen på runt 49 minuter.

Betyder det att jag har fått hybris? Överskattar jag mig själv?


Kanske. Därför ska jag göra allt jag kan fram till den 10 oktober för att maxa formen. Framför allt ska jag köra intervallpass och snabbdistanspass på mellan 8-10 kilometer. Jag tror att det är det magiska receptet.


Vad tror du? Vad är ditt bästa tips för att få upp farten på milen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar