måndag 20 september 2010

Helgens superträning

I augusti var löpträningen ganska spontan och ostrukturerad. Men ju närmre jag kommer mitt mål, Hässelbyloppet, desto mer planerad blir jag. Målet är inte att springa längre, utan med mer kvalitet.
Därför kör jag nu enligt Anders Szalkais program för "under 50 minuter på milen" de sista veckorna fram till Hässelbyloppet den 10 oktober.
Jag anpassar det lite så att det passar min vardag, men de viktigaste beståndsdelarna ska finnas med varje vecka: längre pass, intervaller och backlöpning alt distanspass.

I helgen blev det intervallträning på löpband på lördagen: Uppvärmning i 3 km, 12 intervaller á 200 meter, nedvarvning i 2 kilometer.
Jag delade upp intervallerna i grupper om fyra, och körde tre sådana. Mellan varje "grupp" tog jag 2 minuters löpvila, mellan varje intervall 1 minuts ståvila. Varje intervall gick i tempo på 4 min/km. Det är snabbt för mig! Men det kändes mycket bra. Jag har spring i benen just nu, särskilt på korta snabba distanser.

På söndagen blev det ett lite längre pass, Kungsholmen runt och lite mer därtill. Jag samlade ihop cirka 11 kilometer medan jag lyssnade på ett poddprogram från Sveriges Radios "Sommar i P1". Ett utmärkt sällskap på de lite längre långsammare passen.

I dag blir det vila och eftertanke. Jag kände av mitt knä lite igår och vill inte riskera någonting. Min kropp behöver en dags paus från löpning tror jag.

Vad har du tränat i helgen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar