fredag 1 oktober 2010

Igår valde jag rätt

Jag har haft problem med mina intervaller på senaste tiden.
Jag är skeptisk till om min pulsklocka/gps mäter helt rätt och har därför varit osäker på om jag sprungit tillräckligt snabbt.
Intervaller är viktiga för att bli snabbare på milen, och därför är det skönt om de fungerar bra.
Jag vet, jag har blivit en aning manisk vad det gäller mina träningspass.
Alla måste göras exakt enligt planen. Jag är inte så hejsan hoppsan när det kommer till min löpning.

Men igår gick det mycket bra med intervallerna! Framför allt beror det på att jag valde ett koncept som jag vet fungerar för mig. Jag gjorde dem på löpband. Då kan jag exakt se hur snabbt och långt jag springer.
Jag körde två set som såg ut så här:
5 x 200 meter i tempo 4 min/km.
1 minuts ståvila mellan varje intervall. Två minuters jogg/gåvila mellan varje set.
Jag klarade tempot finfint och kände mig stark och snabb igen. Härligt!

I dag är det vilodag och i morgon väntar Topploppet, 5 km i Hagaparken i Stockholm.
Där har jag tänkt köra relativt snabbt, cirka 24-25 min, men inte ta ut mig helt.
Kolla på bloggen i morgon för att se hur det gick!

Ska du också springa något lopp eller träna i helgen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar