måndag 11 oktober 2010

Hela historien från Hässelbyloppet

Här kommer hela storyn om när jag fixade nytt personbästa på milen. Härliga Hässelbyloppet!

Det började egentligen redan dagen innan. Jag körde en kort värmningstur på lördagen som gick åt skogen. Jag fick jätteont i min vänsterfot (som en "förlamning" på övre delen av foten) och kunde knappt stödja på den.
Linkade hem eftersom jag inte vill förvärra skadan.
På söndagmorgonen vaknade jag av att vänster knä värkte. Kunde inte sova längre och gick upp redan vid halv åtta.
Tog tunnelbanan till Hässelby Gård och var vid idrottsplatsen cirka en timme före start.
Jag var helt inne i min egen bubbla. Min käresta skulle möta upp mig vid 7 kilometer. Där skulle han stå vid sidan av banan och sedan agera hare åt mig fram till 9 kilometer. Jag visste att det skulle vara den svåraste delen av loppet.

Det var smällkallt i luften och det tog tid innan jag vågade ta av mig minsta lilla klädesplagg.
Jag värmde lite på löparbanan, cirka en kilometer lugnt och 2-3 ruscher i snabbare tempo. Kände mig ganska seg och blev nervös.

Väl nere vid starten började jag känna av de sköna tävlingsnerverna. Pirrande förväntan som gör att musklerna blir redo för fart.
Jag ställde mig ganska långt fram i gruppen "Damer Motion 1" som startade 12.20. Då hade tävlingsklassen och Herrar Motion 1 redan gett sig av.
Jag pluggade hörlurarna riktigt djupt in i öronen, satte på min tävlingsmusik och väntade på startskottet. Eftersom jag hade musiken på så hög volym hörde jag inte när startskottet gick, men sen var vi iväg!
Första hundra metrarna gick över ett ojämnt gärde, så där tog jag det riktigt lugnt. Men när jag väl kom ut på cykelbanan höjde jag tempot. Första kilometrarna kände jag mig riktigt snabb och lätt. Tror att jag snittade på runt 4:15, 4:20 per kilometer.
Banan var flack och okomplicerad.
Vid dryga 4 kilometer började jag bli lite trött. Hade öppnat hårt. Snabbare än på Topploppet för några veckor sedan märkte jag, för när jag kom till 5 km låg jag på 22 min. 10 sek snabbare än på Topploppet!
Fick lite självförtroende av det och öste på så snabbt jag kunde i någon kilometer till. Vid 6 kilometer var det riktigt jobbigt, eftersom det hade varit en rad mindre backar på vägen.
Men jag höll ut eftersom jag visste att min käresta skulle vänta på mig vid cirka 6, 7 kilometer.
Och där stod han i en kurva!
Här var jag riktigt trött.
Han drog i väg i hög fart men jag kunde inte hänga på. D saktade ner, framför allt i backarna där jag inte hade mer att ge.
Men sen vid 8 kilometer hände något. Då insåg jag att de ju bara var 2 kilometer kvar! Tittade på klockan, dryga 35 minuter. Herregud, jag skulle ju kunna klara 45 minuter!
Jag öste på ganska bra fram till nio kilometer, där jag kroknade lite igen.
D släppte mig och i stället försökte jag haka på en tjej i svarta tajts och svart jacka som såg lätt och snabb ut. Det var ett bra val. Hon drog upp tempot lite och jag orkade hålla  hennes tempo i flera hundra meter. Då plötsligt märker jag att vi närmar oss Hässelby IP, bara några hundra meter kvar!
Då kommer en kort tjej i vit topp som en projektil bakifrån och jag försöker hänga på henne också.
Nu är det riktigt tungt. Jag lyckas hålla jämna steg med de två tjejerna fram till en nerförsbacke precis innan vi ska in på löparbanan. Där vilar jag lite nerförslutet och tittar på klockan. Den står på cirka 44 minuter. Jag inser att om jag spurtar nu så kommer jag klara under 45 minuter.
Jag kommer in på löparbanan, drar upp tempot så mycket jag orkar och på sista rakan fram till mål ökar jag lite till.
Jag tittar på klockan vid målet: 44:59. Helt fantastiskt!
Jag är överväldigad. Kan inte fatta det. Kan inte förstå. Är inte helt på det klara med om jag verkligen har klarat under 45 min. Men D är bombsäker på att jag gjorde det.
Jag hoppar upp i hans famn och nästan gråter av glädje. Tänk att lilla jag kan! Tänk att jag kan springa så snabbt!
Senast jag sprang milen gjorde jag det på 56 min...
Jag är så oerhört stolt över mig själv. Kan jag så kan alla. Löpning är så himla häftigt! För första gången i livet kan jag säga att jag tävlade mot mig själv och bara mig själv.
Då är det som allra härligast att vinna.

Den officiella tiden? 44:58! Här kan du se hela listan över Motionsklassen, damer. Jag är nr 13.

Sprang du Hässelbyloppet i söndags? Hur gick det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar