torsdag 20 oktober 2011

Snabb, snygg, stark!









Det var rubriken som lockade ett stort gäng löpintresserade kvinnor till after work med springtema på Floragatan i Stockholm igår.

Svenska Dagbladets Petra Månström och bloggaren Ellinor Björk föreläste om sina löparupplevelser utifrån lite olika perspektiv. Petra övertalades av sina chefer på Svenska Dagbladet att springa Stockholm maraton 2010 och blogga om sin upplevelse, och "tvingades" på det sättet in i löparvärlden.
Löpningen har både gett henne både nya vänner och nya upplevelser (bland annat träningsresor till Portugal och löpning i fjällen), och hon verkar inte ångra att hon antog chefernas utmaning.
Ellinor Björk kom som 36-åring på att hon vill klara av milen under 40 minuter, och har nu 1,5 år på sig att nå sitt mål. Hennes träningsschema är imponerande, nästan alla dagar i veckan är fyllda av löpning, och hon springer i hastigheter som jag aldrig ens varit i närheten av (trots att jag är cirka fem år yngre).

Det som slog mig under kvällen var hur stort intresset för löpning är i dag. Platserna till föreläsningskvällen hade sålt slut väldigt snabbt och intresset var till och med så stort att Petra och Ellinor ska arrangera ännu en löparkväll i november.

Jag tror också att det är smart att fokusera just på orden: snabb, snygg, stark. Det stämmer verkligen med vad jag har upplevt genom löpningen.

Gå in på Maratonbloggen och ta kontakt med Petra om du är intresserad av löparkvällen i november!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar