tisdag 25 oktober 2011

Rättvisa äpplen











Jag är en envis vanemänniska – särskilt på morgnarna.
Du kan knacka på dörren hos mig klockan 6.30 vilken vardagsmorgon som helst och alltid hitta samma sak på tallriken: fiberhavregrynsgröt med kanel, banan och mjölk. Inget får rubba mina cirklar.
Mina cirklar gick knappt ens att rubba när jag fick en stor påse svenska äpplen i present.
Äpple på gröten? Barockt!
Det måste ju vara banan.
Men så kom jag på ett argument som fick mig att ändå testa äpple på gröten ett tag.
Varför ska jag bidra till att bananer fraktas från andra sidan jorden, när jag kan äta äpplen som odlats bara några mil härifrån (Eskilstuna närmre bestämt)?
Då fick jag dåligt samvete för mitt bananmissbruk och började genast riva äpplen till morgongröten.
Jag ska erkänna att det inte är riiiktigt lika gott, men samvetet är det – gott alltså.

Tänker du miljö när du väljer frukost?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar